تاریخ دیارمهر

در این صفحه ما فقط به بیان تاریخ پرداخته و تفسیر مطالب درج شده در آن به عهده خواننده می باشد

تاریخ دیارمهر

در این صفحه ما فقط به بیان تاریخ پرداخته و تفسیر مطالب درج شده در آن به عهده خواننده می باشد

سلسله کیانیان

                        

نخستین شاهی که پس از انقراض سلسله پیشدادیان بر تخت پادشاهی تکیه زد ، کیقباد بود که این مقام رابا یاری و کمک زال و رستم به دست آورد . در اوستا تنها دوبار از کیقباد به نام kavata  و لقب kavi  ( به معنی شاه ) یاد شده است . نخستین یاد کیقباد در یشت سیزدهم به چشم می خورد . در این منبع پس از ذکر شاهان پیشدادی ، نام کیانیان قرار می گیرد . دومین جائی که در آن از کیقباد نام برده شده ، یشت نوزدهم یا کیان یشت است .

در نامه ها و تواریخ پهلوی نیز شرح مبسوط و مفصلی از این نخستین شاه کیانی به چشم نمی خورد تا بتوان از آن روایتی قانع کننده به وجود آورد ، به ویژه آنکه سلسله  وی هم، نا معلوم و مبهم است . بنا به روایت ، کوات کودکی بود که وی را در صندوقی نهاده در آب رها کرده بودند . اوزو ( زاب _زو ) او را یافت ، به فرزند خواندگی پذیرفت و کواذ نام نهاد .

به موجب فصل سی و یکم بندهش ،‌نسبنامه کیانیان چنین است :

کی کواذ پسری داشت به نام کی اپیوه . از کی اپیوه چهار فرزند به وجود آمد به ترتیب به نام های : کی اوس ( همان کیکاووس شاه نامه ) ، کی آرش ، کی پی سین و کی بیرش . از کی اوس سیاوش به وجود آمد و ازسیاوش کیخسرو ، اما دیگر شاهان نامور این سلسله از نسل کی پی سین هستند .

در این باره تاریخ مسعودی ، ابوالفداء ابن اثیر ، حمزه اصفهانی ، صاحب مجمل تواریخ و تاریخ طبری و..... اخباری آورده اند که صرف نظر از اختلافات جزئی همه یکسان هستند . بنابر اخبار مورد اشاره : پس از زاب ، در پارس عجم پادشاهی بر تخت نشست که نام او کیقباد بود و از نوادگان منوچهر ، او پادشاهی با عدل و داد بود ، جهان را آباد کرد و شهر بلخ را پایتخت خود قرار داد . در زمان او جیحون حد میان او ترکان بود . صد سال سلطنت داشت و در زمان او یوشبن نوح و کالب بن یوفنا پیامبری کردند .

در این باره شاهنامه اشارات بیشتری دارد که جای و زمان خودش ذکر می کنم .

                                                                                                        آناهیتا

 

نظرات 4 + ارسال نظر
بانوی ماه جمعه 4 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 10:58 ب.ظ http://banooyemah.blogsky.com

سلام موفق باشی

ماری شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 03:11 ب.ظ

سلام

چقدر « کی » داشتنا..
خوبه قاطی نمی کردن !

سهیل مشیرالسادات شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 10:44 ب.ظ

درود؛
حالا شد! ذکر منابع کاری شایسته و همزمان آکادمیک است. این تلاشگری از برای فارسی را پارسی سخن گفتن نیز بسیار قابل تقدیر است.
و اینکه این داستان "موضوع بندی" تارنما گویی کار نمی کند. کار پسندیده ایست که یک تارنمای تاریخ اینچنین موضوع بندی داشته باشد به سلیقه مورخ.
جاوید ایران
با احترام

رها سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 03:42 ب.ظ http://rahenowiran.persianblog.com

دست مریزاد به آناهیتای عزیز بخاطر تاریخ نگاری فعالش در دیار. خلاصه نویسی تاریخ کار خیلی مشکلی است. موفق باشی در این راه شیرینی که انتخاب کردی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد