تاریخ دیارمهر

در این صفحه ما فقط به بیان تاریخ پرداخته و تفسیر مطالب درج شده در آن به عهده خواننده می باشد

تاریخ دیارمهر

در این صفحه ما فقط به بیان تاریخ پرداخته و تفسیر مطالب درج شده در آن به عهده خواننده می باشد

سلام ، یه سلام گرم وعمیق به شدت گرمای خورشید و عمق تاریخ ایران ، به همه تاریخ دوستان :

دوباره اومدیم با یه صفحه جدید و مطالب جدیدتر که امیدواریم خوشتان بیاید .

با خودم گفتم بهتره اول کار را با یک جشن شروع کنیم ، جشنی که مرتبط با همین ماه باشه ، جشن بهمن گان یا بهمنجه :

روز دوم بهمن ماه که بهمن روز نام  دارد از آن فرشته  بهمن بوده و جشن بهمنگان یا بهمنجه می باشد .

ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم می نویسد : بهمنجه، بهمن روز از بهمن ماه که ایرانیان در این روز بهمن سفید ( نام گیاهی  است که در کرانه خراسان و دیگر نقاط ایران می روید ) باشیر خالص و پاک می خورند و بر این باورند که این خوراکی باعث ازدیاد حافظه شده و فراموشی را از بین می برد ، ولی در خراسان هنگام این جشن مهمانی بر پا کرده و در دیگی که در آن از هر گونه دانه خوراکی و گوشت حیوان حلال گوشت و سبزی است آشی به نام دانک پخته و به مهمان خود میدهند و برای هر یک از داده های خدا سپاس به جای می آورند

شاعر نامدار علی بن توسی در کتاب لغت فرس ، زیر واژه بهمنجه می نویسد : بهمنجه رسم عجم است ، چون دو روز از ماه بهمن بگذرد عیدی به پا می کردند و در آن روز خوراک پخته و بهمن سرخ و زرد بر سر کاسه ها می افشاندند .

فرخی سیستانی شاعر نامور ایران در باره این جشن چنین سروده :

فرخش باد و خداونده فرخنده کناد                                  عید فرخنده و بهمنجه بهمن مه را

در اوستا چنین آمده : در این جشن برای اینکه فرشته بهمن در جهان مادی نگهبان چهارپایان سودمند است ، از خوردن گوشت پرهیز می کنند . ایرانیان باستان این روز را به احترام او جشن گرفته و پای کوبی می کردند و خود را برای پیروی از صفات پسندیده آن که راهنمای پیشرفت و خوشبختی است آمده می کردند .

نظرات 5 + ارسال نظر
ماری پنج‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 01:02 ق.ظ http://harimedel.persianblog.com

سلاااااااااااام

مبارکه

دست رییس درد نکنه

در آینده دست آناهیتا هم درد نکنه که می خواد بنویسه !

آنتیک پنج‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:01 ب.ظ

بسی مایه مشعوفیه آنتیکه که اولین نفر یست که کامنتها را افتتحاح می کند
و همچنان در جشن بهمنگان شرکت کنم
دست مریزاد آناهیتا

raha جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 01:28 ق.ظ http://rahenowiran.persianblog.com

تبریک به آناهیتای عزیز برای راه اندازی مجدد تاریخ دیارمهر. امیدوارم یه روزی برسه که تاریخ خود دیارمهر رو هم تو این صفحات برای بچه ها و نوه های ما بنویسی

داریوش جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 06:36 ب.ظ http://dariushiraz.persianblog.com

سلام.بسیار زیبا بود.من شخصا به تاریخ ایران زمین علاقه زیادی دارم.موفق باشید.

بیش از1500مقاله و تحقیق رایگان دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 06:31 ب.ظ http://www.beheshtnet.blogfa.com


سلام دوست عزیز
پیشاپیش عیدتون مبارک
من تابه حال با124سایت ووبلاگ تبادل لینک کردم
ومی خوام اگه افتخاربدین صدوبیست وپنجمین وبلاگی که دروبلاگم ثبت میکنم وبلاگ شماباشه
پس لطفا اگه موافقین وبلاگ من راباعنوان:
"1500مقاله وتحقیق رایگان"
وبه آدرس:
http://www.beheshtnet.blogfa.com

لینک نماییدوسپس اطلاع دهیدتادرهمان ساعت شمارالینک کنم
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد